יום שני, 22 בדצמבר 2008

הפרד ומשול

יש לי בעיה אחת גדולה עם הדת, היא נותנת הצדקה כביכול מוסרית לאנשים לעשות דברים לא מוסריים בעליל.

הדת - כל דת, טוענת שיש אל או כמה אלים בשמיים שדורשים מהאנושות לחיות לפי דרישותיהם. מי שחי לפי דרישות האל הוא-"צדיק", ומי שלא-"רשע". לא מדובר על מושגי טוב ורע כפי שאנו מגדירים אותם, כלומר - אל תעשה לאחרים מה ששנוא עליך, אלא, "מי שעושה מה שהאל דורש הוא טוב, ומי שלא- רע."

האל יכול לדרוש למעשה כל דבר, וגם אם הוא הכי מחריד- המאמין יאמר שמדובר ב"דבר טוב", כי האל דרש זאת.

ישבתי וחשבתי על מצוות שונות בתורה שלא הייתי מגדיר "כטובות", אך אדם דתי יתעקש שכן. לצורך העניין הבאתי דוגמאות מהיהדות, אבל לא חסרות דוגמאות מדתות אחרות:

- מצוות מילה, כלומר לקחת תינוק בן שמונה ימים ולחתוך איבר חי ונחוץ מגופו ללא הרדמה, כי כך דורש האל.
- מצוות השמדת עם העמלק - מדובר ברצח עם כולל לא רק של הגברים, הנשים והתינוקות, אלא אף את חיות המשק. "להשמיד כל זכר." מדובר במצווה, ומי שלא מבצע אותה הוא רשע.
- מצות הגירוש בכפייה של תושבי ארץ ישראל שאינם יהודים מתחומה. נאסרת התחשבות בזכויותיהם של מי שאינם יהודים, כי כך דורש האל.
- לגבר מותר להתחתן עם כמה נשים שירצה, ואף לבקר אצל זונות. אך אישה היא רכוש, ובמידה והיא שוכבת עם גבר שאינו בעלה, דינה מיתה. המוסר הכפול נראה לאנשים דתיים מובן מאיליו, כי כך מצווה האל.
- אדם שמחלל שבת ביודעין דינו מיתה. הקריאה להרג אדם רק מכיוון שלא הסכים לכבות את הטלוויזיה ליום אחד נתפסת כמוצדקת בעיני דתיים, כי זהו רצון האל.
- ביהדות אין עונש מאסר. פושעים מוענשים או בגירוש, או בהלקאה גופנית, או בהוצאה להורג. זהו רצון האל.
- אסור ליהודים בתכלית האיסור להתחתן עם מי שאינו יהודי. יהודי שעשה זאת דינו מיתה, ואף נאמר כי ברכה תבוא על מבצע גזר הדין. כאמור, הרג בגין נישואין הופך למעשה "טוב וצדיק" כי זהו רצון האל.
- הומוסקסואלים חייבים במוות. מי שהורג הומו נחשב על פי התורה אדם טוב.

אני רוצה להסתייג ולומר כי הדתיים של היום יאמרו כי אף אחד לא יישם את החוקים הנאמרים כיום, "כי אין סנהדרין". זה לא תירוץ. צריך להתנער מהדברים ללא כל קשר - אך מדובר במצוות מפורשות.

בתורה קיימות 613 מצוות שמצווה אלוהים על עמו. מצוות אלה מגדירות בדיוק מה הוא טוב, ומה הוא רע.

יהודים רבים שמודעים לעובדות אלה, מתנכרים להן מאוד. אבל בצביעותם הרבה אין להם את האומץ לקום ולומר שהם לא מוכנים לקחת חלק בדת הברברית הזאת, גם אם יש אלוהים. על כן הם ממציאים להם "בופה", כמו הרפורמים והקונסרבטיבים. הם מכריזים שהתורה לא מעודכנת (כאילו שייצור אינסופי כמו אלוהים מוטרד ממושג חסר רלוונטיות כמו זמן), ובוחרים את הפסוקים שלהם.

אבל כל עוד הם ממשיכים לזהות עצמם "כיהודים", או "נוצרים" או מוסלמים", הם מתעקשים לדבוק בזהות מלאכותית נבדלת שמפלגת בינם לבין שאר בני האדם.

אני מאמין שהדת, כל דת, היא דבר מזעזע, ושחובה להתנער ממנה. הדת מציבה מחסומים מלאכותיים בין בני אדם שמובילים לחשדנות ושנאה. זה באמת נראה למישהו הגיוני שאלוהים יצר את כולנו רק כדי לפלג בינינו? מה האינטרס לעשות זאת? מה האינטרס לשטוף את מוחם של אנשים להאמין שמעשים מזעזעים חסרי כל הצדקה הם למעשה "טובים" כי מישהו כתב את זה בספר?

בתחילת התורה, אלוהים מעניש את אדם וחווה על כך שהם רכשו מודעות לאחר שאכלו מעץ הדעת האסור. נכתב שהוא פחד שהם יאכלו גם מעץ החיים ובכך יהפכו לשווים אליו – ולכן גרש אותם מגן עדן.

בסיפור מגדל בבל, אלוהים מעניש שוב את האנושות. מה החטא הפעם? שיתוף פעולה. במקום להילחם אחד בשני, בני האדם כולם משתפים פעולה ובונים מגדל גבוה – פשוט אוטופיה. אלוהים מרגיש מאוים בשנית, ומכה בלבול ושפות נבדלות בכל אדם ואדם, מה שיוצר פילוג, חשדנות, עוינות, וסוף לשיתוף הפעולה.

מאוחר יותר, בוחר אלוהים באברהם, אומר לו כי הוא מעתה נבדל משאר האנושות, וכי צאצאיו יהיו יהודים, ונעלים רוחנית משאר בני האדם. ממש כמו מחסום השפה, הדת גם היא באה להעמיק את הפילוג.

לא יפתיע אותי אם באמת יש אלוהים, והוא זה שנתן ספרים והוראות סותרות למקומות שונים בעולם – כדי לזרוע פילוג שמטרתו להגן על אל חלש מפני ברואים חזקים.

הגיע הזמן שנתנער מאלוהים, מהדת ומחסומים המלאכותיים. אם ינחת פה מחר חייזר, כולנו נראה לו בדיוק אותו הדבר.

אין תגובות: