יום ראשון, 7 בדצמבר 2008

zeitgeist - כמה הערות על הסרט

הסרט צייטגייסט ממש פתח לי את העיניים, למרות שאני חושב שמדובר במשהו קצת שאפתני מדי.

אני מקבל את זה שיש צורך בכסף כי יש צמצום, וכשאין מספיק לכולם אז חובה למצוא דרך להחליט מי מקבל מה. בדיוק כמו שמקצועות נחשקים באוניברסיטה דורשים פסיכומטרי גבוה יותר מאחרים -כדי לסנן.
באמת אף אחד לא מבקש כסף על אויר כי זה מפגר למכור את זה.

במציאות בה יש מחסור (אין מספיק לכולם) , אנשים מין הסתם מונעים מיצר השימור העצמי שאומר - אם אין מספיק, תשיג לעצמך כמה שיותר. אבל כשיש לא רק מספיק, אלא שפע, אין כל טעם. כל שנה חקלאים משמידים שדות שלמים של תבואה כי יותר מדי תוצרת מורידה את המחיר עד שזה לא רווחי. כלומר בשביל רווח -משמידים אוכל. ראיתי נתון לפני כמה שנים, לפיו בעולם יש מספיק אוכל כבר היום על מנת להאכיל ארבעה עולמות, אבל בגלל שזה מוריד את המחיר- משמידים את "העודפים". חוץ מזה, שלהטיס את זה למקומות מוכי רעב בעולם עולה יותר מדי כסף - אז לא עושים את זה.

אני לא חושב שכסף זה רע. כסף הוא המצאה אנושית שבאה לתת מענה על צורך, בדיוק כמו כל טכנולוגיה אחרת.

אבל אם באמת התבטל הצורך - אם באמת הגענו ליכולת מדעית שבמחיר של עלות ראשונית גבוהה ניתן להביא לקץ המציאות שאנחנו מכירים - עולים שיש בו מחסור, אז חובה לעשות הכל כדי להעמיד את הטכנולוגיה הזאת.

אם באמת אפשר להקים עולם בו אנרגיה, בתים, תחבורה, ואוכל הם דברים שייצורם הוא עד כדי כך זול עד שפשוט לא משתלם למכור אותם - כמו אוויר, אז חובה לעשות הכל על מנת להגשים מציאות כזאת.

הבעיה עם העולם היום, היא שמרביתנו לא עובדים כדי לטוס לשוויץ. אנחנו עובדים וקורעים את התחת כדי לשמור את הראש מעל המיים. אנחנו נלחמים בשיניים לשלם שכר דירה, חשבונות, דלק וסופר, ורק אז, אם נשאר כסף - "מתפנקים" בכל מה שלא נחוץ כדי לשרוד.

אני לא חושב שאם נחיה בעולם של שפע אז לא יהיו בעיות. אנשים עדיין ירצו אוטו יפה, או גיטרה חשמלית, או תיק מעצבים - פשוט נקודת ההתחלה תהיה שלכולם, בכל מצב, יש אוכל, יש קורת גג, ואנרגיה.

אנשים יצאו לעבוד מבחירה, ולא מאילוץ. לא יהיו עוד עבודות רפטטיביות ומשעממות, כי את אלה יעשו מכונות. ככל שמספר המקצועות שעוד דרושים להם בני אדם יפחתו, העבודה תהיה בגדר בחירה - התנדבות. כמו הצבא בארה"ב. כשיש מספיק אנשים ומעט עבודה שצריכה להיעשות, אז לא חובה לעבוד. עבודה תהיה בגדר בחירה, ויקבלו בה כסף - איתו אנשים יקנו מצרכי מותרות. אולי כולם יעבדו, אבל בכל מקרה, לכולם יהיה בית, אוכל ואנרגיה.

אנשים עדיין יבגדו בבני הזוג שלהם, ירצחו בלהט של כעס, עדיין יתגרשו וישקרו אחד לשני. עדיין נצטרך משטרה. אבל הכל יהיה בקנה מידה הרבה יותר מצומצם. באמת ברגע שאתה מתקין שבבים בכל מכונית ככה שפיזית אי אפשר להתנגש אחד בשני, אז לא צריך משטרת תנועה, ויש לך הרבה יותר שוטרים לטפל בשאר הפשיעה, שגם היא תפחת.

לא כל הפשעים מבוססים על מחסור חומרי. כמו שאמרתי, גם אם בכל מצב יש לך אוכל ובית - אין לך את האישה של חבר שלך שאתה אוהב. עדיין יהיה פשע.

הסרט הצליח לשכנע אותי בזה שהממסד השולט בחיים לא ייתן לזה לקרות. באמת כל הפתרונות "הירוקים" שהוא דוחף מתוך הכרה שהנפט הולך ונגמר, גם הם מנציחים את התלות. לדוגמא, חברות הנפט עוברות יותר ויותר לאתנול - מה שנקרא "ביו-דלק". שזה בעצם תירס. באותה המידה, הם יוכלו להשמיד יבולי תירס, עד שהוא יעלה 100 דולר "לחבית", ואז מה עשינו בזה?

אני לא מאמין שבני אדם אחראים להתחממות גלובאלית. המאבק להקמת טכנולוגיה ירוקה הוא לא למען כדור הארץ -הוא למעננו - כדי להקים כלכלת שפע, ולא מחסור.

סרט גאוני.

אין תגובות: