יום חמישי, 14 באוגוסט 2008

זה סוף העולם! אולי.....


אני מודה. אני מכור לתיאוריות קונספירציה.

תמיד שועשעתי מהטענה שסדרי עולם לא באמת קורים מעצמם, אלא שמישהו זדוני עומד מאחורי הקלעים ומתעתע בנו כמו פיונים כדי להגשים תוכניות גרנדיוזיות, ושאנשים לפני מאות ואלפי שנים איכשהו ניחנו בפרספקטיבת-על שאפשרה להם להתניע תוכניות אדירות היקף שיוגשמו רק בעתיד הרחוק.

אני מודה שאי אמון טוטאלי בכל מילה הנאמרת מפי הממסד באמת הופכת את העולם למקום הרבה יותר מעניין, ואותך לפרנואיד.

הפרוטוקולים של זקני ציון אמיתיים, הנחיתה על הירח צולמה בסטודיו סגור כדי להשפיל את הרוסים, הסי איי איי רצח את קנדי כי הוא עמד לחשוף שארה"ב נמצאת בקשר עם חייזרים, חללית באמת נחתה ברוזוול ב1947, וזה הכל טיוח של הצבא, ארגון הבונים החופשיים הצמיח את האילומינטי שמנסים להשתלט על העולם ולהביא את שלטון השטן, רבין לא נרצח בידי יגאל עמיר, מגדלי התאומים פוצצו באופן מבוקר כדי לתת לארה"ב אמתלה להציב נוכחות צבאית במרכז אסיה ולהבטיח את אספקת הנפט....

מה שאני הכי נהנה ממנו הוא לבחון עד כמה תיאורית קונספירציה כזאת או אחרת היא באמת הגיוניות. לפעמים הן ממש מגוחכות, אבל לפעמים ככל שקוראים יותר, ככה נהיים יותר פרנואידים. אני באמת לא יודע למי אני מאמין בקשר למגדלי התאומים, או אפילו ברצח רבין. התחלתי לקרוא את התיאוריות כמין בדיחה, אבל די מהר נשארתי עם סימן שאלה גדול.

אבל לפחות תיאוריות קונספירציה מנסות תמיד להתבסס על כמה שיותר עובדות. לפעמים הן נסיבתיות ודרוש מספר סיפורים מוצלח כדי לקשר בין כולם, אבל הן עדיין מתבססות על עובדות.

לעומתן, יש תחום הרבה יותר מגוחך, אך לא פחות מבדר בעיני: נבואות.

בירושלים, קשה לירוק בלי לפגוע בנביא. אני בחיים לא אשכח את היום ששמעתי במדרחוב אמריקאי משוגע שנעמד על ספסל ונתן דרשת זעם נבואית באנגלית מפי אלוהי אברהם על השמדתה הקרבה של ישראל. היה לו ברק בעיניים והוא היה נראה כמו משה רבנו (או סתם נווד משוגע ומלוכלך). אנשים התעלמו ממנו, חלק גיחכו, אבל אני הייתי מוקסם. כל כך נהניתי מכל הדיבורים על "סינדרום ירושלים" שרצו בזמנו. המחשבה שמיליוני מאמינים מטורפים מרחבי העולם יגיעו להר הזיתים כדי לתפוס כסאות בשורה ראשונה להצגה הטובה בהיסטוריה. איזה יופי!

האינטרנט מלא בנבואות זעם מכל קצוות תבל. לכל זרם בנצרות יש תיאוריית יום הדין משלו, וכולם חושבים שהשני טועה וכופר. אנשים שמחפשים סימנים רואים אותם בכל מקום. רעידת האדמה הייתה בגלל הומוסקסואליות, הצונאמי היה בגלל המלחמה בעיראק, או אולי להיפך...

היהודים היו אלה שהתחילו את החגיגה. יום הדיון היהודי מספר על משיח בן דוד ומשיח בן יוסף. אחד מוביל את העם למלחמה ומת, והשני גואל את כולם ומחייה את המתים. הנוצרים אומרים שישו יחיה את המתים. השיעים מאמינים שאיזה מולה אמור בערך עכשיו לקום לתחייה ולכבוש את העולם.

רוב ה"נביאים" מעדיפים להישאר די מעורפלים במילותיהם, יותר בטוח ככה. אולם ההיסטוריה ראתה כבר כאלה שבאמת היו בטוחים בעצמם, (או שגאוותנות יתר ערפלה להם את כושר השיפוט), נתנו תאריכים מדויקים, ויצאו טמבלים.

אבל כנראה ששום דבר לא באמת משתנה, וכמו נמלים טובות מכבים בני האדם את השכל בכל דור מחדש. יש אנשים שכל כך מתמסרים למילותיו של הנביא התורן, עד שהם הולכים איתו עד הסוף. כת "שערי גן העדן" בארצות הברית, התאבדו כי נביאם הבטיח להם שכדור הארץ אבוד. בג'ורג'טאון התאבדו 700 איש מסיבות דומות.

לא מזמן קראתי (בערך, התייאשתי אחרי כמה פרקים) ספר המתאר את מלחמת העולם השלישית. הוא נכתב בידי אדם שטוען שהוא המשיח, ומתאר אפוקליפסה נוסח המבול בשילוב עם מכות מצריים שיובילו לחורבן העולם, ואיך לא – את חורבן ארה"ב.

מה ששעשע אותי במיוחד בנביא התורן, הייתה הכרתו היוצאת דופן במצבו. הוא פותח את הספר באומרו כי הוא מודע לכך שהעולם מלא בנביאים ונבואות, ושלאנשים כבר נמאס לשמוע שכך וכך הולך לקרות ואז מתבדים. הוא שואל- "אז איך תדעו שאני דובר אמת?" ואז עונה – "כי אני, בניגוד לכל השאר – באמת המשיח!, ועכשיו זה באמת התקופה שלפני אחרית הימים". אני לא יודע מה איתכם, אבל אני השתכנעתי. אם הוא אומר, הוא בטח יודע. הוא ממשיך לטעון שהוא לא סתם היה כותב ספר, ומשקיע בו, אילולא אלוהים היה מורה לו ובלה בלה בלה...

אני חושב שמתישהו העולם כן יושמד. בטח שישראל, שכל הסיכויים, ובעיקר הדמוגרפיה, פועלים נגדה. אבל כרגיל, לא יהיה זה משהו יוצא דופן, שמימי, או מופלא. זה יהיה עוד מאותו דבר. אותו הדבר שהיה לנו מאז תחילת הזמן: טמפרטורות עולות ויורדות, הרי געש מתפרצים ושוקטים, אוקיינוסים גועשים, רעידות אדמה ארעיות, ובני אדם שמוצאים בכל דור מחדש דרך מקורית יותר להשמיד אחד את השני במקום לעבוד ביחד.

או שאני טועה ואלוהים יהרוג את כולנו בקרוב....

אין תגובות: